باکوره

باکوره

باکوره، همان نوبرانۀ میوه‌هاست!
می‎خواهم نویسندگی را نوبر کنم ...

امان از کوتاهی در عمل

پنجشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۱۳ ب.ظ

ما خیلی امور را می‌دانیم. دانسته‌هایمان چندان کم نیست. می‌دانیم که دروغ بد است، غیبت بد است، بی احترامی بد است، قضاوت عجولانه بد است. آگاهیم به این که صداقت خوب است، پاکی خوب است، حفظ حرمت دیگران خوب است، مشورت خوب است. اما گیر کار ما در عمل نکردن است. حتی این را هم می‌دانیم!

اگر دانستیم که اخلاقمان در برخورد با دوستمان تند بوده و می‌دانیم که راه جبران آن چیست و می‌دانیم برای پیشگیری از آن در موارد دیگر چه باید بکنیم، به همین دانسته مان عمل کنیم؛ دیگر بهانه نیاوریم که کنترل از دستم خارج شد یا تقصیر خودش بود و ...

اگر دانستیم که از علل پیشرفت جوامع غربی در برخی عرصه های زندگی، رعایت نظم و پاکیزگی و اهمیت به محیط پیرامونشان است، ما نیز روش نیکوی آنها در این امور را به کار گیریم؛ به اندازه انداختن کاغذ کوچک شکلات روی زمین هم حساس باشیم. به پارک صحیح خودرو در پارکینگ هم. به دخالت نکردن در حیطه خارج از تخصصمان هم.

و اگر دانستیم که دینداری، حال و عاقبت خوبی دارد دیگر شک نکنیم. دیگر دین را با چوب بدرفتاری برخی دینداران نکوبیم. دیگر آخرت خودمان را برای دنیای دیگران خراب نکنیم.

خسران بشر از ندانستن نیست. چرا که از قلم از جاهلان برداشته شده است. خسران بشر از عمل نکردن است.[1]



[1] این مطلب، برگرفته از افکار یومیه‌ام بود. اگر سر و تهی نداشت یا کمی بیش از حد کلی گویی و درشت گویی بود، پوزش می‌طلبم. هدف نخشکیدن قلم بود، ولو به نگارش چنین افکاری.

  • ۹۲/۱۰/۲۶
  • ۴۲۳ نمایش
  • محمد دهقانی زاده

عمل به علم

نویسندگی

دین

باکوره

نظرات (۵)

  • علی اکبر مظاهری
  • نویسنده آن نیست که می تواند بنویسد، بلکه نویسنده آن است که نمی تواند ننویسد.
    پیشگیری از خشکیدن قلم، از وظایف حتمی نویسندگی است.
    الاهی قلمتان و اندیشه تان همواره بالنده و تابنده بادا.
    پاسخ:
    ان شاء الله. به دعا و یاری شما
  • از تهران
  • اگر به آنچه می دانید عمل کنید و معلومات را زیر پا نگذارید این تمام عرفان است.

    آیت الله بهجت (ره)

  • شمیم یاس
  • لازمه عمل کردن اینست که هنوز  وجدانمان زنده باشد!!! خودمون با ولش کن و بی خیال و حالا باشه واسه بعد  خفه اش نکرده باشیم. اگر همیشه به باید ها و خوبی ها عمل نکنیم برامون عادت  میشه و بی تفاوت میشیم. خوب معلومه دیگه خوبی ها که برن بی ها جایگزین میشه.... حالا بجز این بعد اخلاقیش فرهنگ ما ایرانی ها هم واقعا خودش خیلی موثره تو این عمل نکردن ها متاسفانه!

    (اندیشه ای که به نوشتن ثبت نشه فزاینده نیست، انشاله ذهنتون همیشه پر تراوش باشه)

    پاسخ:
    اولا تشکر از شما.
    ثانیا؛ درست می فرمایید. بنده هم از همین اموری که فرمودید داغونم! ما ایرانی ها خیلی میدونیم، همه ماجرا رو از بریم، اما آخرش کمیتمون لنگه. البته این برای برخی افراده، اما مهم اینه که یه دونه هم زیاده.
    یکبار (البته بیشتر) حاج آقا از این تجربه های مشاوره ایشون رو بیان میکردن. همین امر نمود داشت. به حاج آقا عرض کردم که همین ندانم کاری ها اعصاب خوردکن تر از کارهای خطاست. وقتی میدانیم خورشید برای روشناییه، دیگه چرا چشمامونو میبندیم؟
    و بسیار عالی بود این پست شما و هض کامل را بردم
    متشکرم ازتون
    پاسخ:
    تشکر از شما.

    خواهش میکنم!(بابت نظر قبلی)

    بازم مطلب بذارید . حتی از همین تراوشات قشنگ ذهنیتون. چند وقتیه ذهنم خمودگی پیدا کرده قبلا تفکرات زیاد و خوبی داشتم و به نتیجه هم میرسیدم اما حالا نه....

    تلنگری بودید برام

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی