باکوره

باکوره

باکوره، همان نوبرانۀ میوه‌هاست!
می‎خواهم نویسندگی را نوبر کنم ...

رسم واجبتر از دین!

دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۳۳ ق.ظ


آداب و رسوم، امری است که گریبان هر جامعه‌ای را کم و بیش گرفته است؛ آدابی مثبت یا منفی. گاهی این رسم‌ها، سنت‌های نیکویی هستند؛ زیبایی خاصی دارند که آن‌ها را متمایز می‌کند؛ حتی گاهی آبروی قومی به آن وابسته می‌شود. گاهی هم سنت‌های نازیبایی می‌شوند که جز دردسر و پوچی، فایده دیگری برای آن‌ها یافت نمی‌شود.

امروز به یکی از این آداب رایج در شهرمان برخوردم؛ برای من تازگی داشت، هرچند قدمتش از حافظه من بیشتر بود. به احتمال زیاد در بسیاری از شهرهای دیگر نیز مشابهش دیده می‌شود؛ دوختن لباس علی اصغر علیه‌السلام![1]، البته با قوانین خودش؛ خانم نازا با دریافت لباس سبزرنگی به اندازه قامت نوزاد، در این چرخه قرار می‌گیرد. اگر تا سال آینده باردار شد، متعهد است که هزینه و پارچه دوخت لباسی مشابه را بپردازد. البته این خلاصه روند بود و تا اندازه‌ای که من دستگیرم شد ... .

تا اینجای کار مسأله خاصی نیست؛ اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که در گفت و گوهای بین مردم در این زمینه لفظ «واجب» به گوش می‌خورد؛ وجوبی که گاهی از نماز و حلال و حرام هم بالاتر می‌رود.

این اشکال هم از عدم پشتوانه فکری چنین رسومی در بین مردم  ناشی می‌شود؛ رسومی که تنها به احساسات تکیه می‌کند.



[1] من را به یاد حجله قاسم علیه السلام و بحث زیبای استاد مطهری در حماسه حسینی انداخت.

  • ۹۲/۰۸/۱۳
  • ۴۰۲ نمایش
  • محمد دهقانی زاده

محرم

آداب و رسوم

علی اصغر

غلو

اجتماعی

نظرات (۲)

آفرین به دقت و روشنگری تان.
پس از گذشت حدود نیم قرن، هنوز مبحث «تحریفات عاشورا»ی شهید مطهری، دست بالا را در این گونه مطالب دارد.

سلام.

دیر مطلب میذارم چون قبلا مشتری تون نبودم!

تا دلتون بخواد  ازین جور فتواهای  شخصی هست متاسفانه!

مخصوصا در محیط ها ی خاله زنکی(البته این فقط یه اصطلاحه). مثلا دو ساله که میبینم ماه رمضان روز هلاکت ابن ملجم(اگه اشتباه نکنم) خانمها یه پارچه میارن میدن دخترای مجرد دورش رو بدوزند تا هم اونا حاجت بگیرن هم خودشون که این پارچه رو تا سال دیگه نگه میدارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

سرم درد میگیره وقتی میبینم و میشنوم

پاسخ:
بله متأسفانه ...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی