باکوره

باکوره

باکوره، همان نوبرانۀ میوه‌هاست!
می‎خواهم نویسندگی را نوبر کنم ...

صحیفه سجادیه مملو از مسائل تربیتی خانواده

پنجشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۰۴ ق.ظ

Imam Sajad

رسا (+)حجت‌الاسلام علی اکبر مظاهری اصفهانی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به سؤالاتی در خصوص شیوه ترویج و تبلیغ معارف اسلامی در سیره حضرت امام سجاد(ع) پاسخ داد و صحیفه سجادیه و مناجات خمسه عشر حضرت زین العابدین(ع) را سرشار از مباحث توحیدی و عرفانی و مسائل تربیتی خانواده و کودک معرفی کرد.
روانشناس و کارشناس مباحث خانواده گفت: امامان ما همگی مسیر واحدی برای هدایت امت طی کردند اما شکل مسیر تفاوت داشت و این تفاوت به سبب تحمیل شرایط جامعه بود؛ اگر زمانه تحمیل شرایط نمی‌کرد، تمامی ائمه اطهار(ع) همچون حضرت رسول اکرم(ص) مسیر هدایت گری را طی می‌کردند.
وی اظهار داشت: حضرت زین العابدین امام سجاد(ع) اجازه کوچک‌ترین درسی در مسجد النبی(ص) نداشتند به طوری که هیچ یک از امامان تا به این اندازه در بیان معارف الهی محدود نبودند؛ امام سجاد(ع) برای در امان ماندن از ظلم‌های خلیفه وقت، می‌بایست از نقل کمترین روایات و احادیث از جد مطهرشان حضرت محمد(ص) بپرهیزند.
حجت‌الاسلام مظاهری اصفهانی تصریح کرد: تنها راهی که امام سجاد(ع) به عنوان هادی امت می‌توانستند از آن طریق بدون جلوگیری حاکمان منسوب از سوی خلیفه وقت به ترویج معارف اسلامی و سنت اسلامی بپردازند، دعا خواندن با صدای بلند میان حاجیان و طواف کنندگان و نقل معارف در قالب آن ادعیه بود.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که حضرت زین العابدین میان مردم و طواف کنندگان معارف و سنت‌های اسلامی را در قالب دعا مطرح می‌کردند، آن ادعیه دست به دست به گردش می‌آمد تا عده‌ای نیازهای معرفتی و سؤالات اعتقادی و اجتماعی خود را از آن طریق به دست آورند.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان داشت: زمانی که امام سجاد(ع) می‌خواستند به مردم بگویند که برای دوران کهن سالی و بازنشستگی خود فکری بیندیشید تا در آن زمان فقیر و ذلیل نشوید، مجبور بودند برای در امان ماندن از ظلم خلیفه، دعای «اللهم اجعل اوسع ارزاقنا فی کبیر سننا؛ خدایا وسیع ترین رزق ما در کهولت سنمان قرار بده» را بخواند تا عده‌ای متوجه شوند که برای فرار از ذلت آخر عمر باید به فکر بیمه و تأمین اجتماعی باشند.
حجت‌الاسلام مظاهری اصفهانی با بیان این‌که قرآن بزرگترین و مهم‌ترین کتاب مسلمانان است، تصریح کرد: کتاب نهج البلاغه اخ القرآن (برادر قرآن) و صحیفه سجادیه اخت القرآن (خواهر قرآن) نام نهاده شده و از مهم‌ترین و پرثمرترین کتاب‌ها برای مسلمانان است.
وی خاطرنشان کرد: صحیفه سجادیه از اول تا آخر پر از مناجات‌ها و ادعیه امام سجاد(ع) است و درباره مباحث توحیدی و عرفانی و مسائل تربیتی خانواده و کودک معارف بسیار بلند مرتبه‌ای در آن‌ها بیان شده است.
این کارشناس دینی عنوان داشت: امام سجاد(ع) به اصحاب و فرزندان خود تأکید داشتند، دعاهایی که قرائت می‌کنند را کتابت کرده و به دست آیندگان برسانند چراکه این ادعیه از معارف و مبانی اسلامی بسیار ارزنده‌ای برخوردار بود.
حجت‌الاسلام مظاهری اصفهانی با بیان این‌که تنها اثر باقی مانده از امام سجاد(ع) صحیفه سجادیه نیست، گفت: مناجات خمسه عشر بخشی از دعاهای بسیار ارزنده و بلندمرتبه حضرت زین العابدین(ع) در خصوص معارف دینی است و شامل 15 دعا از مناجات توابین تا مناجات زاهدین می‌شود که این ادعیه سرشار از مبانی سنتی و معارف حقه اسلام است.

نظرات (۲)

سلام و ادب

چه خوب است شما هم راه استاد را ادامه دهید...
پاسخ:
سلام
 ان شاء الله، به دعای خیر شما
  • علی اکبر مظاهری
  • سلام علیکم. زندگی حضرت سجاد علیه السلام  و آثار باقی مانده از ایشان زیبایی های دلربا و ژفای عمیقی دارد. خوب است در لایه های ذهنتان یادداشت هایی بگذارید تا، با عنایت به رشته تحصیلی تان، در مجالی مناسب، به کاوش و پژوهش در این موضوع بپردازید.
    پاسخ:
    علیکم السلام
    ان شاء الله
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی