باکوره

باکوره

باکوره، همان نوبرانۀ میوه‌هاست!
می‎خواهم نویسندگی را نوبر کنم ...

سوء ظن یا خیانت در ارتباط

سه شنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۰۹ ق.ظ

این مطلب در تاریخ 11 مرداد 1394 در سایت تبیان منتشر شد. (+)


-       به او گفتم چرا فقط یک بچه؟ به نظرت خیلی کم نیست؟ الان دخترت برای خودش خانمی شده و همین روزها باید راهی مدرسه شود. فکر نمی‌کنی تو و همسرت کوتاهی می‌کنید؟

گفت: بچه آوردن که به همین سادگی‌ها نیست. اصلا تعداد بچه، مهم نیست. بهتر نیست آدم به جای چند بچه قد و نیم قد که ادب چندانی ندارند، یک بچه داشته باشد و آن را درست تربیت کند؟

گفتم: بله بهتر است. اما بهتر نیست به جای یک بچه باادب، چند بچه باادب داشته باشی؟ تربیت دو بچه شاید سخت‌تر باشد، اما بهتر نیست به جای بسنده کردن به یک بچه قدری بیشتر به خود زحمت بدهیم و در تربیت آن‌ها بیشتر بکوشیم؟ علاوه بر این، زمانی که صرف تربیت دو کودک می‌شود بیش از یک بچه نیست. چرا که بسیاری از کارها برای همه فرزندان به صورت مشترک انجام می‌شود و نیازی به وقت اضافه نیست.

گفت: درست. اما چند بچه هم دردسرهای خودش را دارد ...

او گفت و من جواب دادم. همین طور ادامه داد تا اینکه فهمیدم علت عدم تمایلش به داشتن فرزند بیشتر چیز دیگریست؛ترس از نداری و خرج زندگی. گمان می‌کرد که اگر بچه‌هایش بیشتر شوند، از پس هزینه هایشان بر نمی‌آید.

گفتم: حرف‌های حاشیه‌ای زیاد شنیدی. از اینکه توقعات در زندگی بی‌جهت بالا رفته و نباید به آن اعتنا کرد و به دلیل مدگرایی و ایجاد رفاه بیش از حد و ... هزینه تراشید. همه درست و بجا. اما تو از کجا به روزی همین زندگی که داری مطمئنی؟ از کجا می‌دانی که فردا برای همین زن و تک فرزندت محتاج نمی‌شوی؟

گفت: خدا بزرگ است و روزی رسان!

گفتم: اگر بچه تو چند تا شود، خدا بزرگ نیست؟ اگر افراد خانواده تو بیشتر شوند، خدا روزی‌ات را قطع می‌کند؟ فکر نمی‌کنی کمی به خدا بی‌اعتماد شدی؟

ساکت شد و به فکر فرو رفت. تا به حال به ذهنش خطور هم نکرده بود که به خدا بدگمان شده است.

***

-       صدای نماز جماعت در حیاط مسجد پیچیده بود. معلوم بود رکعت آخر نماز هستند. من هم به سرعت به سرویس بهداشتی مسجد رفتم تا وضو بگیرم تا حداقل به فیض نماز دوم برسم. داشتم صورتم را می‌شستم که امام جماعت مسجد هم وارد سرویس شد. به ایشان سلام کردم. روحانی محترم و شناخته شده‌ای در بین مردم بود. دارای اخلاقی خوش و رویی گشاده. بعد از سلام و احوالپرسی مختصر با من به دستشویی رفت.

بعد از وضو، روی صندلی کنار در ورودی سرویس نشستم تا جوراب‌هایم را بپوشم که موضوعی مرا به خود مشغول کرد؛ امام جماعت بعد از خروج از دستشویی بدون اینکه دوباره وضو بگیرد به مسجد  رفت. من هم او را همراهی کردم. اما همچنان ذهنم درگیر این موضوع بود تا اینکه ایشان به نماز ایستاد و مأمومین به او اقتدا کردند. به چند نفر که در اطرافم بودم آنچه دیده بودم را گفتم. آنها از اقتدای به امام جماعت خودداری کردند. بعد از نماز هم کم کم حرف بین مردم پیچید؛ «حاج آقا بعد از خروج از دستشویی بدون اینکه دوباره وضو بگیرد به نماز ایستاده، ظاهرا حاج آقا چندان به امور شرعی مقید نیست!»

همین موضوع رفته رفته اوضاع را برای روحانی محله تنگ کرد تا جایی که مجبور به ترک آنجا شد.

مدتی گذشت. به علت بیماری که مبتلا شده بودم به درمانگاه محل رفتم و به تشخیص پزشک که برایم آمپول تجویز کرده بود، آمپول تزریق کردم. بعد از آن چون صدای اذان شنیدم به مسجد رفتم و نماز را به جماعت اقامه کردم.

بین دو نماز، شک کردم که نکند موقع تزریق، لباسم نجس شده باشد. برای بررسی لباسم به دستشویی مسجد رفتم. وقتی از طهارت لباسم مطمئن شدم برای اقامه نماز دوم به مسجد بازگشتم. تکبیر نماز را نگفته بودم که ماجرای امام جماعت به خاطرم آمد.

ساکت شدم و به فکر فرو رفتم. تا به حال به ذهنم خطور هم نکرده بود که به بنده خدا بدگمان شده‌ام.

***

این حکایات، نمونه‌ای از ماجراهایی است که ممکن است در زندگی با آن روبرو شده باشیم. بدگمانی و سوء ظن؛ قفلی که با دست خود بر ارتباط با خدا یا مردم می‌زنیم و موجبات ناخوشایندی را پدید می‌آوریم. یا ارتباظ خود را محدود می‌کنیم و خود را در مضیقه قرار می‌دهیم یا اینکه اسباب آبروریزی و دردسر دیگران را فراهم می‌کنیم.

از این روست که خداوند در قرآن کریم، سوره حجرات، مؤمنان را از سوء ظن نهی فرموده و از آنها خواسته که از آن دوری کنند.[1]

اما در برخی مواقع، همین سوء ظن نه تنها بد نیست که مفید هم می‌تواند باشد. اگر این قفل بدگمانی را بر دست و پای خود بزنیم و رفتار خود را بیشتر زیر نظر بگیریم تا: غرورمان بشکند و تواضعمان بیشتر شود و احتیاطمان بالا رود، نه تنها ناخوشایند نیست که موجبات خشنودی خود و اطرافیان و در نتیجه خشنودی خداوند را به دست خواهیم آورد.

شاید از این روست که خداوند همه گمانها را معصیت ندانسته[2] و اجتناب از برخی را خواستار شده است.[3]



[1] یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ؛ سوره حجرات، آیه 12.

[2] إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ؛ همان.

[3] اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ؛ همان

  • ۹۴/۰۵/۲۰
  • ۳۲۳ نمایش
  • محمد دهقانی زاده

اعتماد

خیال خام

فکر بد

قضاوت عجولانه

گمان بد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی